Zmiany w zakresie legalizacji cudzoziemców #
Dostosowaliśmy system do najważniejszych zmian prawnych związanych z legalizacją cudzoziemców, które weszły w życie 01.06.2025r.
Zmiany dotyczące oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi #
Zgodnie z nowymi regulacjami (art. 70 ust. 1–2 i art. 68 ustawy), od 1 czerwca 2025 r. podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi ma obowiązek:
- poinformowania starosty o podjęciu pracy przez cudzoziemca – w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia pracy;
- poinformowania o niepodjęciu pracy przez cudzoziemca – w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia pracy wpisanej w oświadczeniu (wcześniej obowiązywał termin 7 dni).
Zmiany w systemie: użytkownicy będą informowani o tych obowiązkach w nowych, przewidzianych ustawą terminach. Przypomnienia będą wyświetlane użytkownikowi na na stronie głównej w sekcji „Zezwolenia/Deklaracje”.
Nowością jest również obowiązek zgłoszenia zakończenia pracy cudzoziemca przed upływem ważności oświadczenia. Dotychczas zgłoszenie było dobrowolne. Po wdrożeniu zmian, użytkownicy systemu będą otrzymywać przypomnienia o konieczności zgłoszenia takiej sytuacji.
Zmiany w systemie: użytkownicy będą informowani o tym obowiązku w nowych, przewidzianych ustawą terminach. Przypomnienie będzie wyświetlane użytkownikowi na na stronie głównej w sekcji „Zezwolenia/Deklaracje”.

Zmiany w zakresie zezwoleń na pracę #
Na podstawie art. 17, 19 i 30 ustawy, od 1 czerwca 2025 r. podmiot zatrudniający cudzoziemca musi powiadomić organ, który wydał zezwolenie na pracę, jeżeli:
- cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 2 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę (wcześniej były to 3 miesiące);
- cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 2 miesiące (wcześniej 3 miesiące);
- cudzoziemiec zakończył pracę wcześniej niż 2 miesiące przed końcem ważności zezwolenia (wcześniej 3 miesiące).
Zmiany w systemie: użytkownicy będą informowani o tych obowiązkach w nowych, przewidzianych ustawą terminach. Przypomnienia będą wyświetlane użytkownikowi na na stronie głównej w sekcji „Zezwolenia/Deklaracje”.

Uwaga! Pełny zakres zmian zostanie wdrożony po szczegółowym ogłoszeniu i doprecyzowaniu nowych przepisów przez odpowiednie organy rządowe. O kolejnych wdrożeniach będziemy informować na bieżąco.
Pozostałe usprawnienia #
- Tytuł wiadomości w wydrukach o typie „Szablon wiadomości”: Podczas dodawania wydruku (Ustawienia > Szablony > Wydruki > Dodaj szablon wydruku), po wybraniu typu „Szablon wiadomości”, pojawi się nowe pole: Tytuł wiadomości. Jeśli to pole zostanie uzupełnione, jego zawartość zostanie użyta jako tytuł e-maila podczas wysyłki wiadomości z nowego formularza. W przeciwnym razie (jeśli pole pozostanie puste), system automatycznie ustawi tytuł e-maila na nazwę szablonu.
- Organizacja pracy > Ankiety:
- Na ankiecie, w kroku „Zbieranie odpowiedzi” dodaliśmy kolumnę „Data wyświetlenia”. Data i godzina pojawi się gdy pracownik otworzy link do wypełniania ankiety. Ponowne wejście w link nie będzie aktualizować daty.
- Umożliwiliśmy wybór Klienta jako adresata wiadomości przy wysyłce ankiety do Klienta (z poziomu listy Klientów oraz profilu Klienta).
- Przywróciliśmy opcję tagowania opcji w polach własnych (wcześniej dostępna była jedynie opcja tagowania pól ankietowych).
- Pracownicy > Nowa lista pracowników:
- Dla pola własnego o typie drzewo dodaliśmy nową kolumnę z nazwą “Nazwa pola własnego – Liść”, pokazującą wartość końcową naszego pola o typie drzewo.
- Dodaliśmy możliwość masowego wykwaterowywania pracowników z mieszkań (po zaznaczeniu Więcej opcji > Zakończ nocleg).
- Dodaliśmy możliwość usunięcia przedmiotu „Spłata korekty”, który pojawia się na rozliczeniu pracownika. Analogicznie jak w przypadku innych przedmiotów, po kliknięciu w ikonę trzech kropek będą dostępne opcje:

- Konfiguracja formularzy w przypadku wielofirmowości – w przypadku gdy administrator (lub użytkownik z dostępem do konfiguracji) nie ma dostępu do wszystkich powiązanych firm, będzie mógł dodawać nowe opcje w polach o typie lista rozwijana, lista rozwijana z wielokrotnym wyborem, wielokrotny wybór, jednokrotny wybór, tabela, drzewo. Edycja dotychczasowych opcji jest zablokowana i dostępna jedynie dla administratorów i użytkowników z uprawnieniem do konfiguracji formularzy na wszystkich firmach, na których pole własne jest użyte.
- Po wysyłce z systemu faktury do klienta, jej status będzie automatycznie zmieniony na “Wysłana”.
- Umożliwiliśmy dodawanie pracowników z innych powiązanych firm do listy uczestników szkolenia, o ile szkolenie jest wielofirmowe i operator ma dostęp do innych firm. Pracownicy, których można dodać do szkolenia wcześniej byli prezentowani z bieżącej firmy a teraz będą z firm do których powiązane jest szkolenie i operator ma dostęp.
- Na liście stanowisk dodaliśmy kolumnę „Wewnętrzne ID” która zawiera numer ID stanowiska.
- Przywróciliśmy powiadomienie dla przełożonego pracownika/kandydata o dodaniu załącznika przez pracownika lub kandydata.
- Dodaliśmy przycisk drukarki do bezpośredniego drukowania plików PDF z poziomu systemu (Uwaga! Drukowanie jest możliwe tylko, jeśli mamy dostęp do pobierania plików):

Nowości w module Automatyzacja (Automatyzacja jest obecnie w fazie pilotażowej i nie jest jeszcze dostępna dla wszystkich kont). Kliknij aby rozwinąć >>
Definiowanie automatyzacji po dodaniu przedmiotu #
Dla akcji wyzwalającej “Dodanie obiektu” umożliwiliśmy wybór obiektu “Przedmioty pracownika” z możliwością zawężanie obiektu m.in. do rodzaju przedmiotu. Dla przedmiotów o rodzaju Zaliczka dostępny będzie również filtr “Należność – Zapłacone”, który pozwala wyzwalać akcję jedynie w przypadku dodania nowych przedmiotów, które są lub nie są zapłacone.

- Dostępne akcje:
- Utwórz zadanie
- Webhook
- Wyślij ankietę
- Wyślij email
- Wyślij powiadomienie
- Wysyłka SMS
- Z ramach tej automatyzacji istnieje możliwość agregacji wiadomości. Dostępne kolumny w tabeli wiadomości to:
- Nazwa
- Rodzaj
- Ilość
- Wartość
- Waluta
- Pracownik
- Należność – zapłacone
- Odbiorcy/Adresaci:
- Wg roli: administratorzy/ użytkownicy
- Inne: Opiekunowie pracownika/kandydata, Przełożeni pracownika/kandydata
- Użytkownicy: lista użytkowników do wyboru
- Grupy: lista grup
Przykładowe zastosowanie: wysyłanie maila gdy na pracowniku został dodany przedmiot lub zaliczka (z możliwością ustawienia dodatkowych warunków).
Historia wykonań automatyzacji #
- Na liście automatyzacji:
- W kolumnie “Data ostatniego wykonania”, jeżeli istnieją wykonania – przy dacie pojawi się ikona historii, której kliknięcie spowoduje wyświetlenie dat ostatnich dziesięciu wykonań automatyzacji
- Dodaliśmy kolumnę “Status ostatniego wykonania”, która prezentuje status wykonania (W trakcie, Błąd, Utworzona lub Wykonana)

Nowa akcja automatyzacji “Webhook” umożliwiająca komunikację z innymi aplikacjami #
Webhooki to mechanizmy komunikacji w czasie rzeczywistym między aplikacjami, gdzie jedna aplikacja powiadamia inną o wystąpieniu określonego zdarzenia. Zamiast aplikacja A aktywnie „sprawdzać”, czy wystąpiło jakieś zdarzenie w aplikacji B, aplikacja B automatycznie wysyła powiadomienie do aplikacji A, gdy nastąpi zdarzenie.
Tworząc automatyzację dostępna jest akcja Webhook. Jest to zaawansowana opcja – zalecamy jej konfigurację przez osoby techniczne.

Wybierając tą akcję należy uzupełnić poszczególne pola:
- Metoda – dostępne to POST, PUT, PATCH, DELETE
- URL
- Parametry: dla każdego parametru należy zdefiniować:
- Miejsce – dostępne opcje Body, Header, Query
- Nazwę parametru
- Wartość
Szczegóły techniczne: Integracja powinna zwrócić jak najszybciej kod odpowiedzi 2xx. Jeżeli integracja zakłada dłuższe operacje to powinna zwrócić natychmiast kod 2xx a żądanie przetworzyć sobie asynchronicznie. W nagłówku żądania jest idempotency key, którego można użyć do idempotentności webhooka. System Faktura.pl podejmuje 4-krotną próbę wysyłki jeżeli przetwarzanie przekroczy 30s lub integracja nie zwróci kodu 2xx. Gdy kod będzie inny niż 2xx, kolejna próba nastąpi po 15 minutach, kolejna po godzinie od drugiej próby, a ostatnia po 24 h od trzeciej próby. Po 4 nieudanej próbie zwracany jest błąd do kreatora definicji automatyzacji.
Nowa akcja: “Dodaj portal pracownika” #
Podczas dodawania automatyzacji dla obiektu pracownik / kandydat i każdego dostępnego typu wyzwalaczy, dostępna jest akcja “Dodaj portal pracownika” która po wystąpieniu wyzwalacza, automatycznie utworzy portal pracownika zgodnie z domyślnymi uprawnieniami do portalu pracowniczego w sytuacji gdy pracownik posiada adres email i nie posiada wcześniej zdefiniowanego konta. Domyślne uprawnienia można konfigurować w Ustawieniach > Moduły > Pracownicy > Domyślne uprawnienia pracownika. Jeżeli pracownik jest powiązany do kilku firm to do każdej będzie miał uprawnienia wg w/w ustawień na dane firmie.
Przykładowe zastosowanie: automatycznie utworzenie konta pracownika gdy status pracownika zostanie zmieniony np. na „Pracuje”:

Nowy obiekt wyzwalający automatyzację: “Zapotrzebowanie” #
Dodanie nowego obiektu do automatyzacji umożliwia wysyłania informacji/powiadomienia/e-maila/SMS, czy wykonania innej akcji, po tym jak dokonano zmian w zapotrzebowaniu na kalendarzu pracy.
Zmiana umożliwia zdefiniowanie wyzwalacza związanego ze zmianami w zapotrzebowaniu.
- Dostępne filtry („Zawęź obiekty do”):
- Data utworzenia
- Dodane przez
- Data ostatniej edycji
- Ostatnio edytowane przez
- Stanowisko
- Klient
- Projekt
- Data
- Godzina od
- Godzina do
- Ilość
- Rola dodającego
- Rola operatora
- Dostępne akcje:
- Webhook
- Wyślij email
- Wyślij powiadomienie
- Wyślij SMS
- Z ramach tej automatyzacji istnieje możliwość agregacji wiadomości. Dostępne kolumny w tabeli wiadomości to:
- Data utworzenia
- Dodane przez
- Data ostatniej edycji
- Ostatnio edytowane przez
- Stanowisko
- Klient
- Projekt
- Data
- Godzina od
- Godzina do
- Ilość
- Rola dodającego
- Rola operatora
Nowy warunek „Występuje” w filtrach #
Co więcej, w filtrach (“Zawęź obiekty do”) dostępny jest nowy warunek “Występuje”, który umożliwia zdefiniowanie czy akcja wyzwalająca:
- występuje poza godzinami pracy ( dni robocze 8:00 – 16:00)
- występuje poza godzinami pracy ( dni robocze 9:00 – 17:00)
- występuje w godzinach pracy ( dni robocze 8:00 – 16:00)
- występuje w godzinach pracy ( dni robocze 9:00 – 17:00)

Przykładowe zastosowanie: Umożliwienie wysyłania informacji/powiadomienia/e-maila/SMS lub wykonania innej akcji po tym jak dokonano zmian w zapotrzebowaniu na kalendarzu pracy, pod warunkiem że zmiany dokonano poza godzinami pracy i rola osoby dokonującej zmiany to Klient.