logo-faktura-pl
  • Baza wiedzy
  • Zaloguj się
  • O systemie

Samouczek

  • Widoki na listach w systemie – zapisanie filtrów i układu kolumn

Podstawowa konfiguracja systemu

  • Dopiero zaczynasz przygodę z Faktura.pl? Sprawdź ten wpis!
  • Widoki na listach w systemie – zapisanie filtrów i układu kolumn
  • Opiekun Klienta – jak znaleźć jego dane?
  • Pomoc techniczna / Wsparcie / Support
  • Jak zalogować do systemu?
  • Jak zmienić hasło w systemie?
  • Jak zresetować hasło w systemie?
  • Jak odblokować konto użytkownika?
  • Co się stanie, gdy usunę użytkownika?
  • Kto może logować się do systemu / firmy i jak to zmienić?
  • Gdzie znajduje się historia logowań użytkowników do systemu?
  • Dodawanie nowej firmy do systemu
  • Jak przypiąć pracowników do nowej firmy? / Jak przenieść pracowników do nowej firmy?
  • Jak włączyć / wyłączyć moduły w systemie
  • Jak skonfigurować widok list / kolumn?
  • Jak ustawić branding?
  • Jak zmienić motyw w systemie na ciemny / jasny (dark mode / light mode)?
  • Baza wiedzy na dashboardzie – do czego służy, jak dodać plik / folder?
  • Moduł Zadań
  • Sekcje zadań w widgecie Zadania
  • Gdzie znajdę faktury za korzystanie z systemu?
  • Gdzie można znaleźć fakturę proformę do opłacenia?
  • Jak zmienić dane firmy, na które wystawiane są faktury za korzystanie z systemu?
  • Logowanie dwuetapowe do systemu
  • Jak dodać powiadomienia dla nowego użytkownika?
  • Jak masowo wysłać maile?
  • Tworzenie i korzystanie z szablonów wiadomości/e-maili
  • Znaczniki wydruków w systemie
  • Jak sprawdzić historię zmian na obiektach?
  • Bezpieczeństwo
  • Czyszczenie pamięci podręcznej/cache
  • Wspierane przeglądarki

FAQ samouczek

  • ID firmy w systemie
  • Dlaczego nie przychodzą powiadomienia?
  • Jak wyszukać atrybuty na listach?
  • Jak dodać kolejną opcję w liście rozwijanej w atrybucie?
  • Czy można dodać atrybuty na umowie z Klientem?
  • Czy w ramach 1 subskrypcji można dodać wiele firm?
  • Stopka maila: Stopka w mailu wysyłanym z systemu – Konfiguracja
  • Jak sprawdzić kto edytował umowę? Dlaczego umowa różni się od jej pierwotnej wersji?
  • Dlaczego użytkownik / administrator nie widzi pracowników o określonym statusie?
  • Jak zdefiniować indywidualną numerację (serię) dla różnych typów dokumentów?
  • Masowe dodawanie i usuwanie opiekunów / przełożonych pracowników z działów / Klientów / projektów / rekrutacji
  • Notatki w systemie: Zarządzanie widocznością i tłumaczenie

Użytkownicy

  • Jak zalogować do systemu?
  • Jak zresetować hasło w systemie?
  • Jak zmienić hasło w systemie?
  • Jak odblokować konto użytkownika?
  • Co się stanie, gdy usunę użytkownika?
  • Kto może logować się do systemu / firmy i jak to zmienić?
  • Gdzie znajduje się historia logowań użytkowników do systemu?
  • Domyślny dostęp do plików dla wybranych ról w systemie
  • Jak dodać powiadomienia dla nowego użytkownika?
  • Jak nadać uprawnienia użytkownikowi do wielu firm (z takimi samymi / różnymi uprawnieniami)?
  • Dodawanie / edycja kont pracowniczych z dostępem do wielu firm a uprawnienia operatora
  • Dlaczego użytkownik / administrator nie widzi pracowników o określonym statusie?

Nowości

  • Nowości 24.09.2025
  • Nowości 17.09.2025
  • Nowości 11.09.2025
  • Nowości 04.09.2025
  • Nowości w module mieszkań
  • Nowości 27.08.2025
  • Nowości 25.08.2025
  • Nowości 18.08.2025
  • Nowości 11.08.2025
  • Nowości 04.08.2025
  • Nowości 22.07.2025
  • Zmiany w profilu pracownika i kandydata – nowy, bardziej intuicyjny widok
  • Nowości 03.07.2025
  • Nowy moduł: Obsługa delegacji i oddelegowań
  • Nowości 03.06.2025
  • Zmiany w zakresie legalizacji cudzoziemców
  • Praca zdalna okazjonalna – konfiguracja i działanie
  • Własne rodzaje nieobecności i pracy
  • Nowości 18.05.2025
  • Nowości 14.04.2024
  • Nowości 8.04.2025
  • Nowości 19.03.2025
  • Przebudowa formularzy, ankiet oraz grup
  • Nowości 4.03.2025
  • Nowości 25.02.2025
  • Nowości 18.02.2025
  • Nowości 30.01.2025
  • Nowości 22.01.2025
  • Nowości 15.01.2025
  • Generowanie PITów za 2024r.
  • Nowości 15.12.2024
  • Nowości 10.12.2024
  • Nowości 20.11.2024
  • Nowości 13.11.2024
  • Nowości 07.11.2024
  • Nowości 4.11.2024
  • Nowości 22.10.2024
  • Nowości 8.10.2024
  • Nowości 3.10.2024
  • Nowości 30.09.2024
  • Nowości 24.09.2024
  • Nowości 18.09.2024
  • Nowości 11.09.2024
  • Nowości 8.09.2024
  • Nowości 26.08.2024
  • Nowości 21.08.2024
  • Nowości 12.08.2024
  • Nowości 28.07.2024
  • Nowości 21.07.2024
  • Nowości 09.07.2024
  • Nowe listy w systemie
  • Przebudowa modułu przedmiotów
  • Nowości 30.06.2024
  • Nowości 18.06.2024
  • Nowości 13.06.2024
  • Nowości 3-5.06.2024
  • Nowości 27.05.2024
  • Nowości 8.05.2024
  • Nowości 24.04.2024
  • Nowości 09.04.2024
  • Nowości 24.03.2024
  • Nowości 17.03.2024
  • Nowości 12.03.2024
  • Nowości 6.03.2024
  • Nowości 29.02.2024
  • Nowości 27.02.2024
  • Nowości 20.02.2024
  • Nowości 12.02.2024
  • Nowości 26.01.2024
  • Nowości 24.01.2024
  • Nowości 26.11.2023
  • Lista płac dla zaliczek i autokorekty
  • Nowości 3.01.2024
  • Nowości 18.12.2023
  • Nowości 12.12.2023
  • Nowości 6.12.2023
  • Nowości 3.12.2023
  • Nowości 29.11.2023
  • Czy Faktura.pl zostanie dopasowana do KSeF (Krajowy System e-Faktur)?
  • Nowości 16.11.2023
  • Nowości 9.11.2023
  • Nowości 6.11.2023
  • Nowości 12.10.2023
  • Nowości 10.10.2023
  • Nowości w module rozliczeń 5.10.2023
  • Nowości 25.09.2023
  • Nowości 19.09.2023
  • Nowości 14.09.2023
  • Nowości 12.09.2023
  • Nowości 5.09.2023
  • Nowości 21.08.2023
  • Nowości 7.08.2023
  • Nowości 27.07.2023
  • Nowości 25.07.2023
  • Nowości 24.07.2023
  • Nowości 11.07.2023
  • Nowości 6.07.2023
  • Nowości 04.07.2023 [zmiana z 3.07]
  • Nowości 06.2023
  • Widoki na listach w systemie – zapisanie filtrów i układu kolumn
  • Masowa edycja czasu pracy z poziomu dashboardu rozliczeń
  • Definiowanie indywidualnych stawek pracownika
  • Nowe komponenty w systemie Faktura.pl w dniu 26.05.2023
  • Zmiany w kalendarzach pracy w dniu 26.05.2023
  • Widget RCP – zmiany w dniu 26.05.2023
  • Ważne zmiany w module ewidencji czasu pracy w systemie Faktura.pl
  • Nowości 05.2023
  • Nowości 04.2023
  • Nowości 02.2023
  • Nowości 01.2023
  • Nowości 12.2022
  • Nowości 07.2022
  • Nowości 09.2022
  • Nowości 10.2022
  • Nowości 11.2022
  • Nowości 05.2022
  • Nowości 06.2022
  • Nowości 03.2022
  • Nowości 04.2022
  • Nowości 02.2022
  • Nowości 11.2021
  • Nowości 01.2022
  • Nowości 07.2021
  • Nowości 08.2021
  • Nowości 08.2022
  • Nowy interfejs systemu
  • Nowości 12.2021
  • Nowości 10.2021
  • Nowości 09.2021
  • Nowości 03.2021

Konfiguracja

  • Nowe listy w systemie – wdrożenie nowych kolumn i zmiany w nazewnictwie

Ogólna konfiguracja systemu

  • Nowe listy w systemie – wdrożenie nowych kolumn i zmiany w nazewnictwie
  • Konfiguracja walut obcych w systemie
  • Przekierowanie systemu Faktura.pl na własną domenę
  • Jak skonfigurować formularze? Jak dodać pola / atrybuty na profilach obiektów w systemie?
  • Co to są statusy i jak je konfigurować?
  • Konfiguracja powiadomień w systemie
  • Uprawnienia i role w systemie (Rola Administrator, Użytkownik, Pracownik, Kandydat, Klient, Partner handlowy)
  • Portal Pracowniczy – Konfiguracja – Dostęp pracownika – Samoobsługa pracownicza
  • Integracja systemu / kalendarza z Google Calendar & Google Meet
  • Kto dostaje powiadomienia, gdy pracownik zgłosi chęć zmiany danych osobowych lub zgłosi wpisy grafikowe?
  • Jak dodać użytkownika do systemu? Jak zmienić użytkownika na innego? Jak usunąć konto pracownika / użytkownika / partnera
  • Szablony uprawnień użytkowników
  • Checklisty w systemie – jak je skonfigurować i jak na nich pracować?
  • Stanowisko – Lista stanowisk w systemie i dodawanie stanowiska
  • Jak dodać tagi w ustawieniach i na obiektach?
  • Jak przetłumaczyć atrybuty / pola własne [Tłumaczenie artybutów / pól własnych / systemu]
  • Poczta E-mail: Jak skonfigurować pocztę email w systemie?
  • Tworzenie i korzystanie z szablonów wiadomości/e-maili
  • Konfiguracja wysyłki SMS [SMSapi / SerwerSMS]
  • Formularz zapotrzebowania
  • Stawka wypadkowa – gdzie zdefiniować?
  • Integracja z Autenti: konfiguracja podpisu elektronicznego
  • Domyślny dostęp do plików dla wybranych ról w systemie
  • Logowanie dwuetapowe do systemu
  • Bezpieczeństwo

Wydruki

  • Wydruki / szablony dokumentów i maili w systemie
  • Znaczniki wydruków w systemie
  • Jak dodać numer strony na wydruku umowy?
  • Paski wynagrodzeń: Pobieranie, konfiguracja i udostępnianie na portalu pracowniczym
  • Jaki znacznik trzeba dodać, aby na umowie pojawiała się osoba, która dodała umowę?
  • Jak wygenerować CV Opiekunki dla Klienta?

Wielofirmowość

  • Dodawanie nowej firmy do systemu
  • Dodawanie / edycja kont pracowniczych z dostępem do wielu firm a uprawnienia operatora
  • Jak dodać umowę zlecenie na jednej firmie, a umowę o pracę na drugiej firmie?
  • Jak przypiąć pracowników do nowej firmy? / Jak przenieść pracowników do nowej firmy?
  • Czy można zmienić firmę, na której zostały dodane zezwolenia, aby móc edytować to zezwolenie na drugiej firmie?
  • Jak nadać uprawnienia użytkownikowi do wielu firm (z takimi samymi / różnymi uprawnieniami)?
  • Kopiowania ustawień z jednej firmy na pozostałe

FAQ Konfiguracja

  • Dlaczego użytkownik / administrator nie widzi pracowników o określonym statusie?
  • Dlaczego nie przychodzą powiadomienia?
  • Czy w systemie zapisze się informacja o tym, że wysyłaliśmy do pracownika / kandydata / Klienta E-mail lub SMS?
  • Czy można robić backup bazy danych?
  • Powiadomienia o kończących się zgodach RODO
  • Jak zmienić numerację faktur sprzedażowych?
  • Jak podpiąć skrypty z Google Ads / Facebook Pixel itp. do formularzy aplikacyjnych?

Integracje, import, eksport

  • Integracja systemu z komunikatorem Slack (urlopy / nieobecności / urodziny)

Integracje

  • Integracja systemu / kalendarza z Google Calendar & Google Meet
  • Integracja systemu z komunikatorem Slack (urlopy / nieobecności / urodziny)
  • Integracje w systemie
  • Integracja z Microsoft Outlook
  • Integracja systemu z PUE ZUS – instrukcja
  • Integracja ze stroną www/widget rekrutacji
  • Formularz zapotrzebowania
  • Integracja z Autenti: konfiguracja podpisu elektronicznego
  • Jak wysyłać wnioski o legalizację cudzoziemców z systemu – integracja z praca.gov.pl
  • Jak można wysłać SMS do pracownika? Masowa wysyłka SMS
  • Konfiguracja wysyłki SMS [SMSapi / SerwerSMS]
  • Integracja z PowerOffice

Import

  • Import danych do systemu – zbiór zagadnień
  • Importowanie składników na rozliczenia pracownika

Praca w Module Rekrutacji

  • Automatyczne pobieranie leadów z reklam kontaktowych na Facebooku/Instagramie do Faktura.pl
  • Jak dodać rekrutację?
  • Ankiety (aplikacyjne, do zatrudnienia, testy, oceny)
  • Link aplikacyjny – tworzenie i wykorzystanie
  • Jak współdzielić aplikację/profil kandydata Klientowi/Hiring managerowi/osobie nieposiadającej dostępu do systemu?
  • W jaki sposób działa CV Parser?
  • Multiposting rekrutacji – publikowanie ogłoszeń/ rekrutacji na portalach
  • Jak wstawić wideo do formularza aplikacyjnego?
  • Automatyczne przypisywanie opiekunów do kandydatów
  • Faktura.pl Sourcing Plugin – wtyczka do Sourcingu na LinkedIn
  • Integracja systemu / kalendarza z Google Calendar & Google Meet

Eksport

  • Eksport danych w systemie
  • PPK: Jak wyeksportować plik CSV do instytucji finansowej? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • Faktury kosztowe: jak wyeksportować paczki przelewów do banków?
  • Jak wyeksportować płatności do banku?
  • Czy można robić backup bazy danych?
  • Jak skonfigurować system z Comarch Optima?

Konfiguracja Modułu Onboardingu

  • Przygotuj się do wdrożenia Modułu Onboardingu
  • Podstawowa konfiguracja

Konfiguracja Modułu Rekrutacji

  • Automatyczne pobieranie leadów z reklam kontaktowych na Facebooku/Instagramie do Faktura.pl
  • Konfiguracja generowania tytułu rekrutacji
  • Przygotuj się do wdrożenia Modułu Rekrutacji
  • Podstawowa konfiguracja modułu rekrutacji – tu zacznij!
  • Konfiguracja wyglądu formularza aplikacyjnego/rekrutacyjnego
  • Konfiguracja zgód i zarządzanie zgodami / klauzulami
  • Integracja ze stroną www/widget rekrutacji
  • Profilowanie : propozycje kandydatów dopasowanych do rekrutacji
  • Partner rekrutacyjny – pytania i odpowiedzi
  • Skrzynka mailowa w systemie

Praca w Module ERP

  • Automatyczna aktualizacja opłat lokatorów za mieszkanie
  • Jak dodać mieszkanie?
  • Jak dodać pokój do mieszkania?
  • Jak przypisać pracownika do pokoju w mieszkaniu?
  • Jak dodać opłaty do mieszkania/pokoju?
  • Jak ustawić potrącenia za mieszkanie?
  • Moduł Pism – działanie i konfiguracja
  • Magazyny i przedmioty
  • Domykanie wpisów mieszkaniowych

Praca w Module Onboardingu

  • Jak dodać onboarding?
  • Jak przypisać onboarding pracownikowi?

Raporty Onboarding

  • Raport odpowiedzi z ankiet

Raporty Rekrutacja

  • Liczba kandydatów i pracowników w podziale na opiekunów
  • Raport wejść i aplikacji w czasie
  • Raport źródła aplikacji
  • Raport dzienny z rekrutacji
  • Raport z aplikacji dodanych przez użytkowników
  • Raport z współdzielonych profili

FAQ ERP

  • Priorytet rozliczania przedmiotów / potrąceń / zajęć komorniczych / alimentacyjnych
  • Jaka jest różnica na mieszkaniu w definiowaniu opłaty za lokatora w typie stawki: za dzień, za miesiąc, za okres?
  • Jak zaktualizować adres pracownika z adresem mieszkania?
  • Jak dodać transport dla opiekunki?
  • Raport zajętości mieszkań

CRM

  • Alokacja kosztów (składniki wynagrodzeń / koszty mieszkania) na Klientów / projekty

Praca w Module CRM

  • Projekty – Proces tworzenia zapotrzebowania na pracowników, rekrutacji pracowników oraz planowania ich pracy u Klientów / pracodawców użytkowników
  • Profil Klienta – funkcjonalności
  • Zarządzanie bazą klientów
  • Czym są oferty w module Klienci?
  • Czym są projekty w systemie?
  • Wystawianie faktury przychodowej / Proformy / Rozliczanie Klientów
  • Faktura zaliczkowa i wystawienie faktury końcowej
  • Formularz zapotrzebowania
  • Realizacja zapotrzebowania na projekcie
  • OCR faktur i elektroniczny obieg faktur (workflow)

FAQ CRM

  • Jak sprawdzić pracowników powiązanych z Klientem?
  • Na jakiej podstawie tworzy się rozliczenie klienta?
  • Jak wprowadzić kilka adresów (miejsc pracy, korespondencyjnych) dla jednego Klienta?
  • Jak znaleźć informacje o historii aktywności na stanowisku u Klienta?
  • Czy można w systemie wystawić notę księgową do faktury?
  • Jak wygenerować CV Opiekunki dla Klienta?
  • Jak zarządzać zmianami Opiekunek?

FAQ Rekrutacja

  • Dlaczego na formularzu aplikacyjnym nie pojawiają się informacje/pola? [widoczność pól na rekrutacji]
  • Dlaczego moje rekrutacje/formularze aplikacyjne nie są przetłumaczone na inne języki?
  • Jak sprawdzić efektywność poszczególnych rekruterów?
  • Publikowanie na Facebooku – jak zmienić podgląd formularza aplikacyjnego (linku)?
  • Jak przetłumaczyć formularze aplikacyjne na język ukraiński?
  • Co zrobić, gdy kandydat nie może zaaplikować na formularz aplikacyjny?
  • Dlaczego aplikacje na rekrutacji się nie pojawiają mimo, że licznik na górze pokazuje, że istnieją
  • Powiadomienia o kończących się zgodach RODO
  • Jak wygenerować CV Opiekunki dla Klienta?
  • Jak dostosować ankietę aplikacyjną do stanowiska / rekrutacji (np. dla Opiekunki)?
  • Publikacja oferty na infopraca.pl – czym jest ID szaty graficznej?

Pracownicy

  • Dokumentacja pracownicza / Baza pracowników – akta osobowe w systemie
  • Baza pracowników i profil pracownika

Praca w Module Pracownicy

  • Baza pracowników i profil pracownika
  • Jak dodać pracownika?
  • Praca z Modułem Działy
  • Filtrowanie listy pracowników / wyszukiwanie pracowników (m.in. po aktywnych umowach, rejestracji w ZUS)
  • Tworzenie konta pracownika
  • Dokumentacja pracownicza / Baza pracowników – akta osobowe w systemie
  • Jak można wysłać SMS do pracownika? Masowa wysyłka SMS
  • Integracja systemu / kalendarza z Google Calendar & Google Meet
  • Obsługa portalu pracowniczego
  • Masowe dodawanie załączników do pracowników/ dodawanie paszportu
  • Przedmioty na pracowniku
  • Dodawanie niepełnosprawności w systemie
  • Jak skonfigurować/zmienić ustawienia kadrowe (dane do rozliczeń) pracowników?
  • Wysyłka ankiet do pracowników / kandydatów

Konfiguracja Modułu Pracownicy

  • Przygotuj się do wdrożenia Modułu Pracownicy
  • Moduł Działy – konfiguracja

Umowy

  • Umowa z pracownikiem – Jak dodać umowę pracownikowi? Jak wystawić umowę? [Wystawianie / generowanie umowy]
  • Jak dodać wypowiedzenie umowy pracownikowi?
  • Jak dodać aneks umowy?
  • Podpis elektroniczny umów
  • Podpis elektroniczny dokumentów
  • Jednostronny podpis elektroniczny załączników
  • Integracja z Autenti: konfiguracja podpisu elektronicznego
  • Jak wysłać umowę na maila pracownika?
  • Jak wydrukować umowę pracownika? Jak pobrać umowę?
  • Schemat składek pracownika [Na pracowniku / umowie / rozliczeniu]
  • Jak wygenerować świadectwo pracy?
  • Dodawanie umowy bliźniaczej w systemie
  • Jak zmienić aktualną stawkę na stanowisku? Konfiguracja stawki wg dat obowiązywania.
  • Odręczny podpis umów

Praca w Module Szkoleń

  • Dla pracownika – Szkolenia – Moduł szkolenia na portalu pracowniczym
  • Szkolenia: Zgłaszanie propozycji szkoleń przez pracowników / przełożonych pracowników
  • Szkolenia na Portalu Pracowniczym
  • Szkolenia: Jak dodać szkolenie i tworzyć listę szkoleń
  • Szkolenia – Dodawanie pracownika do szkolenia
  • Szkolenia – Ankiety – badanie jakości szkolenia

FAQ Onboarding

  • Dlaczego nie mogę dodać pracownikowi onboardingu?
  • Szkolenie BHP w module onboardingu
  • Ankieta po onboardingu

Zezwolenia podstawowe

  • Jak dodać skierowanie na badania dla pracownika?
  • Sprawozdanie o warunkach pracy Z-10 składane do GUS

Konfiguracja Modułu Szkoleń

  • Dla pracownika – Szkolenia – Moduł szkolenia na portalu pracowniczym
  • Szkolenia: Zgłaszanie propozycji szkoleń przez pracowników / przełożonych pracowników
  • Szkolenia: Przygotuj się do wdrożenia Modułu Szkoleń
  • Szkolenia: Podstawowa konfiguracja modułu szkoleń
  • Szkolenia: Uprawnienia użytkowników do szkoleń

Legalizacja cudzoziemców

  • Weryfikacja okresu legalizacji pobytu oraz pracy cudzoziemca
  • Usprawnienia i ostrzeżenia w specyfice zatrudniania cudzoziemców
  • Jak dodać zezwolenie na pracę dla cudzoziemca?
  • Jak wygenerować oświadczenia o powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi?
  • W którym miejscu mogę wprowadzić pracownikowi okres ruchu bezwizowego?
  • Jak wysyłać wnioski o legalizację cudzoziemców z systemu – integracja z praca.gov.pl
  • Jak dla oświadczenia o pracę dodać powiadomienie o podjęciu/niepodjęciu pracy?
  • Widget zezwolenia / deklaracje na stronie głównej
  • Karta pobytu a legalizacja pobytu i pracy (Wpływ typu dokumentu karty pobytu na legalizację pobytu i pracy cudzoziemca)
  • Legalizacja pobytu i pracy obywateli Ukrainy – dopasowanie systemu do specustawy 12.03.2022
  • Zezwolenie na pracę / Oświadczenie do końca pandemii
  • Legalizacja i zatrudnienie obcokrajowców: przypomnienia w systemie

Raporty Szkolenia

  • Wkrótce…
  • Szkolenia – Ankiety – badanie jakości szkolenia

FAQ Szkolenia

  • Szkolenia: Zgłaszanie propozycji szkoleń przez pracowników / przełożonych pracowników
  • Wkrótce…

Praca w Module Rozliczeń

  • Moduł rozliczania pracowników w systemie (Rozliczanie pracowników / Naliczanie wynagrodzeń)
  • Korekta rozliczenia pracownika
  • Masowe dodawanie zaliczek
  • Definiowanie indywidualnych stawek pracownika
  • Zajęcia komornicze
  • Jak wyeksportować płatności do banku?
  • Dochody z innych źródeł / Rozliczanie się z podatku z małżonkiem
  • Paski wynagrodzeń: Pobieranie, konfiguracja i udostępnianie na portalu pracowniczym
  • Podgląd zapisu obliczeń ekwiwalentu za niewykorzystany urlop oraz odprawy
  • Jak potrącić zaliczkę u pracownika, który został już rozliczony?
  • Masowa aktualizacja stawek – zwiększenie minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • Priorytet rozliczania przedmiotów / potrąceń / zajęć komorniczych / alimentacyjnych
  • Uwzględnianie premii w podstawie chorobowego
  • Jak rozliczyć pracownikowi delegacje?
  • PITY pracowników – PIT-11 / IFT-1R – Deklaracje do Urzędu Skarbowego (US) * PIT
  • Konfiguracja kwoty wolnej od podatku (zmiany Polskiego Ładu – od 1 stycznia 2023)

Raporty Pracownicy

  • Liczba kandydatów i pracowników w podziale na opiekunów
  • Wkrótce

Konfiguracja Modułu Rozliczeń

  • Konfiguracja walut obcych w systemie
  • Stawki w systemie – konfiguracja
  • Stawki: Konfiguracja zależności stawek
  • Stawki indywidualne – Konfiguracja stawek indywidualnych na pracowniku
  • Przygotuj się do wdrożenia Modułu Rozliczeń
  • Paski wynagrodzeń: Pobieranie, konfiguracja i udostępnianie na portalu pracowniczym
  • Świadczenie za czas choroby
  • Wynagrodzenie za czas urlopu i ekwiwalent za urlop wypoczynkowy
  • Stawka wypadkowa – gdzie zdefiniować?

FAQ Pracownicy

  • Jak dodać bazę wiedzy tak, żeby była widoczna dla pracownika?
  • Jak wybrać na liście pracowników tylko tych, którzy mają status aktywny?
  • Stan zatrudnienia na wybrany dzień – jak sprawdzić?
  • Na liście pracowników pojawiają się kandydaci / użytkownicy. Nie widzę użytkownika na liście pracowników. Jak to zmienić?
  • Jak przypiąć pracowników do nowej firmy? / Jak przenieść pracowników do nowej firmy?
  • Jak zaktualizować adres pracownika z adresem mieszkania?
  • Czy w systemie zapisze się informacja o tym, że wysyłaliśmy do pracownika / kandydata / Klienta E-mail lub SMS?
  • Dodawanie / edycja kont pracowniczych z dostępem do wielu firm a uprawnienia operatora
  • Na jakiej podstawie działają propozycje scalania pracowników / Walidacja duplikatów przy imporcie?
  • Gdzie znajduje się karta wynagrodzeń pracownika?
  • Czy można pobrać dane pracowników do Optimy?
  • Jak zmienić podstawę do zwolnienia chorobowego?
  • Dlaczego zaliczka pracownika nie pokazuje się w deklaracji DRA?
  • Gdzie włączyć naliczanie Funduszu Pracy?

Raporty Rozliczenia

  • Wkrótce

FAQ Umowy

  • Jak ustawić na różnych umowach różne dane do rozliczeń?
  • Jak zmienić na aneksie stawkę pracownika?
  • Czy użytkownik może usunąć umowę dodaną przez innego użytkownika?
  • Jak zaznaczyć na umowie zlecenie zatrudnienie u innego pracodawcy?
  • Jak sprawdzić kto edytował umowę? Dlaczego umowa różni się od jej pierwotnej wersji?
  • Jak znaleźć umowy z wybraną datą aktywności, stawką, składkami dla umowy, typem umowy, nazwą stanowiska?
  • Jak sprawdzić na umowie jakie składki są naliczane?
  • Jak ustawić powiadomienie o kończących się umowach?
  • Dlaczego, dodając umowę pracownikowi, nie wyświetlają się stanowiska ?
  • Zmiana stanowiska w umowie, do której zostały dodane wpisy grafikowe
  • Jak dodać umowę zlecenie na jednej firmie, a umowę o pracę na drugiej firmie?
  • Czy można pobrać dane pracowników do Optimy?
  • Jaki znacznik trzeba dodać, aby na umowie pojawiała się osoba, która dodała umowę?

FAQ Rozliczenia

  • Stawka o typie premia roczna
  • Jak wygenerować listę płac?
  • Jak wpisać pracownikowi wypłacony ekwiwalent?
  • Stan zatrudnienia na wybrany dzień – jak sprawdzić?
  • Jak edytować siatkę godzin (I krok rozliczeń), po przejściu do kolejnych kroków?
  • Schemat składek pracownika [Na pracowniku / umowie / rozliczeniu]
  • Jak zmienić schemat składek na rozliczeniu (np. gdy zleceniobiorca stracił / otrzymał status studenta, a został wzięty pod uwagę przy rozliczeniach) ?
  • Pracownik kończy 26 lat w trakcie miesiąca: czy powinien naliczać się podatek dochodowy? [PIT 0]
  • Gdzie znajduje się karta wynagrodzeń pracownika?
  • Jak ustawić na różnych umowach różne dane do rozliczeń?
  • Czy przy masowej wysyłce rachunków do pracowników, każdy pracownik otrzyma tylko swój rachunek?
  • Jak dodać pracownikowi przedmiot, który jest podstawą opodatkowania?
  • Jak dodać zwrot, który jest opodatkowany?
  • Jak usunąć zobowiązania oznaczone jako zapłacone pracownikowi?
  • Obliczanie chorobowego w pierwszym miesiącu pracy
  • Dlaczego miesiąc nie wliczył się do podstawy chorobowego? Kiedy wynagrodzenie wlicza się do chorobowego?
  • Jak zmienić podstawę do zwolnienia chorobowego?
  • Dlaczego zasiłek chorobowy się nie naliczył?
  • Dlaczego zaliczka pracownika nie pokazuje się w deklaracji DRA?
  • Jak pobrać rachunki do listy płac?
  • Jak zaznaczyć ograniczenie wartości potrącenia ze strony wierzyciela na zajęciu komorniczym?
  • Jak zaznaczyć 50% ograniczenia wartości potrącenia ze strony wierzyciela na zajęciu komorniczym?
  • Czy należy rozliczać pracownika, którego wypłata ze względu na zasiłek chorobowy wynosi 0?
  • Gdzie znaleźć wykaz potrąceń z listy płac?
  • Gdzie włączyć naliczanie Funduszu Pracy?
  • Importowanie składników na rozliczenia pracownika

FAQ Legalizacja cudzoziemców

  • Masowe dodawanie załączników do pracowników/ dodawanie paszportu
  • Jak dodać szablon danych zezwolenia?
  • Dlaczego wygenerowane oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy / zezwolenie na pracę nie zapisało się na praca.gov.pl ?
  • Dlaczego na oświadczeniu pojawia się niewłaściwy urząd pracy? Gdzie ustawić domyślny urząd pracy?
  • Gdzie są dostępne wszystkie dokumenty legalizujące pobyt i pracę?
  • Czy można zmienić firmę, na której zostały dodane zezwolenia, aby móc edytować to zezwolenie na drugiej firmie?

Praca w module Elektroniczne wnioski urlopowe

  • Projekty – Proces tworzenia zapotrzebowania na pracowników, rekrutacji pracowników oraz planowania ich pracy u Klientów / pracodawców użytkowników
  • Zgłoszenia pracowników – Lista (Rejestracja czasu pracy / Wnioski urlopowe)
  • Elektroniczne wnioski urlopowe: Podstawowa instrukcja konfiguracji i działania
  • Niestandardowy wymiar urlopu – konfiguracja
  • Kalendarz pracy na portalu pracowniczym – zgłaszanie godzin pracy i nieobecności
  • Integracja systemu z komunikatorem Slack (urlopy / nieobecności / urodziny)
  • Urlopy dla rodziców (macierzyński, rodzicielski i wychowawczy)

Konfiguracja Elektroniczne wnioski urlopowe

  • Przyznawanie pracownikowi urlopu wypoczynkowego / dodatkowego z uwagi na niepełnosprawność
  • Elektroniczne wnioski urlopowe: Podstawowa instrukcja konfiguracji i działania
  • Niestandardowy wymiar urlopu – konfiguracja
  • Konfiguracja i korekta urlopu pracownika
  • Ścieżki akceptacji wpisów grafikowych / wniosków urlopowych / nieobecności / chorobowych
  • Rozkład dni wolnych w module Ewidencji czasu pracy
  • Integracja systemu z komunikatorem Slack (urlopy / nieobecności / urodziny)

Raporty Elektroniczne wnioski urlopowe

  • Raport limitów i wykorzystania nieobecności oraz wypłaconych ekwiwalentów / Stan urlopów
  • Zgłoszenia pracowników – Lista (Rejestracja czasu pracy / Wnioski urlopowe)
  • Ewidencja czasu pracy i nieobecności – raport wpisów
  • Raport wykorzystanych urlopów i ekwiwalentów
  • Raport Ewidencja nieobecności

FAQ Elektroniczne wnioski urlopowe

  • Usuwanie urlopu i nieobecności przez pracownika i administratora

Ewidencja czasu pracy

  • Grafik pracownika i kalendarz własny

Elektroniczne wnioski urlopowe

  • Integracja systemu z komunikatorem Slack (urlopy / nieobecności / urodziny)

Rozliczenia

  • Masowa aktualizacja stawek – zwiększenie minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • Masowe dodawanie zaliczek

Praca w Module Faktury

  • Faktury – Weryfikacja kontrahentów – Biała lista VAT & System VIES
  • Wystawianie faktury przychodowej / Proformy / Rozliczanie Klientów
  • Faktura zaliczkowa i wystawienie faktury końcowej
  • Czy można w systemie wystawić notę księgową do faktury?
  • Faktury kosztowe: jak wyeksportować paczki przelewów do banków?
  • Opłaty na mieszkaniu na fakturze kosztowej
  • Moduł zamówienia
  • OCR faktur i elektroniczny obieg faktur (workflow)

Praca w module Ewidencji czasu pracy

  • Praca zdalna okazjonalna – konfiguracja i działanie
  • Plan urlopów – konfiguracja i tworzenie planów w systemie
  • Projekty – Proces tworzenia zapotrzebowania na pracowników, rekrutacji pracowników oraz planowania ich pracy u Klientów / pracodawców użytkowników
  • Podpowiadanie długości urlopu rodzicielskiego
  • Uzupełnianie grafiku pracy normą
  • Zgłoszenia pracowników – Lista (Rejestracja czasu pracy / Wnioski urlopowe)
  • Udzielanie dni wolnych na opiekę nad dzieckiem do 14 lat oraz zwolnienia z powodu siły wyższej
  • Jak działa kalendarz pracy?
  • Grafik pracownika i kalendarz własny
  • Widget RCP – konfiguracja i działanie
  • Masowa edycja czasu pracy z poziomu dashboardu rozliczeń
  • Kalendarz zbiorczy
  • Kalendarz pracy na portalu pracowniczym – zgłaszanie godzin pracy i nieobecności
  • Rozkład dni wolnych w module Ewidencji czasu pracy
  • Definiowanie indywidualnych stawek pracownika
  • Niestandardowy wymiar urlopu – konfiguracja
  • Kalendarz pracy: Jak zaplanować pracownika, który pracuje na różne zmiany?
  • Jak wygenerować ewidencję czasu pracy?
  • Urlopy dla rodziców (macierzyński, rodzicielski i wychowawczy)
  • Moduł ewidencji czasu pracy – Grafik pracy – Harmonogram
  • Raportowanie czasu pracy na zadaniach w projektach
  • Konfiguracja i korekta urlopu pracownika
  • Automatyczne planowanie pracy w kalendarzu pracy

FAQ Faktury

  • Jak włączyć Split Payment na fakturze?
  • Jak zdefiniować indywidualną numerację (serię) dla różnych typów dokumentów?
  • Jak zmienić numerację faktur sprzedażowych?

Praca w Module Płatności

  • Jak wyeksportować płatności do banku?
  • Jak usunąć zobowiązania oznaczone jako zapłacone pracownikowi?

Konfiguracja Ewidencji czasu pracy

  • Ścieżki akceptacji wpisów grafikowych / wniosków urlopowych / nieobecności / chorobowych
  • Praca zdalna okazjonalna – konfiguracja i działanie
  • Plan urlopów – konfiguracja i tworzenie planów w systemie
  • Rozkład dni wolnych w module Ewidencji czasu pracy
  • Przyznawanie pracownikowi urlopu wypoczynkowego / dodatkowego z uwagi na niepełnosprawność
  • Niestandardowy wymiar urlopu – konfiguracja
  • Widget RCP – konfiguracja i działanie
  • Uzupełnianie grafiku pracy normą
  • Konfiguracja i korekta urlopu pracownika

Raporty Ewidencja czasu pracy

  • Raport „Liczba przepracowanych dni i godzin w podziale na kraje”
  • Raport limitów i wykorzystania nieobecności oraz wypłaconych ekwiwalentów / Stan urlopów
  • Zgłoszenia pracowników – Lista (Rejestracja czasu pracy / Wnioski urlopowe)
  • Ewidencja czasu pracy i nieobecności – raport wpisów
  • Raport wykorzystanych urlopów i ekwiwalentów
  • Raport Ewidencja nieobecności

FAQ Ewidencja

  • Zmiana stanowiska w umowie, do której zostały dodane wpisy grafikowe
  • Jaki czytnik kart kupić aby działał z modułem RCP w systemie? TECHNOLOGIA RFID
  • Wynagrodzenie za czas urlopu i ekwiwalent za urlop wypoczynkowy
  • Usuwanie urlopu i nieobecności przez pracownika i administratora
  • Dlaczego na kalendarzu pracy nie pojawiają się pracownicy i jak ich dodać?
  • Czym jest zapotrzebowanie na kalendarzu pracy? Dodawanie pierwszego zapotrzebowania i planowanie pracowników
  • Kontrola nadgodzin: Jak kontrolować ilość planowanych godzin pracy, aby uniknąć nadgodzin?
  • Dzień wolny za święto. Jak dodać dzień odbioru dnia świątecznego?
  • Jak wpisać pracownikowi wypłacony ekwiwalent?
  • Kalendarze pracy – często zadawane pytania

ZUS

  • ZUS IMIR
  • Jak wygenerować deklarację ZUS pracownikowi?
  • Generowanie deklaracji zgłoszeniowych do ZUS (ZUA, ZWUA)
  • ZUS RUD – zgłaszanie umów o dzieło do ZUS
  • Jak zgłosić pracownika do w ZUS (ZUS ZUA)?
  • Integracja systemu z PUE ZUS – instrukcja
  • Jak wyszukać deklaracje ZUS i je pobrać?
  • Dlaczego zaliczka pracownika nie pokazuje się w deklaracji DRA?
  • Dlaczego miesiąc nie wliczył się do podstawy chorobowego? Kiedy wynagrodzenie wlicza się do chorobowego?

Urząd Skarbowy

  • PITY pracowników – PIT-11 / IFT-1R – Deklaracje do Urzędu Skarbowego (US) * PIT
  • PIT-4R / PIT-8AR: Generowanie i wysyłka
  • Udostępnianie pracownikowi deklaracji PIT-11 / IFT-1R (email / portal pracownika)
  • Wystawianie deklaracji PIT – jak uzupełnić braki na pracowniku
  • Korekta PIT-11
  • Deklaracje pracownika do Urzędu Skarbowego (US)
  • Jak znaleźć pracowników, u których są braki w uzupełnionych danych np. US?
  • Deklaracja CFR-1
  • Jak wygenerować wniosek NIP-7 z systemu?

PPK

  • Autozapis do PPK w 2023 – Ponowne przystąpienia i rezygnacje. Jak sprawnie to zrobić w systemie?
  • Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) – pytania dot. rozliczeń pracowników
  • Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) w systemie – konfiguracja
  • Jak włączyć PPK na firmie? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • Jak ustawić PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) na pracowniku?
  • Jak usunąć przystąpienie do PPK? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • PPK: Gdzie wygeneruję pojedyńcze raporty dotyczące przystąpień / rezygnacji / wznowień / zakończenia zatrudnienia? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe): Gdzie znajdę raport zbiorczy składek?
  • PPK: Jak w Deklaracje > Rejestr przystąpień i rezygnacji znaleźć pracowników, którzy mają deklaracje przystąpienia? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • Pracownicze plany Kapitałowe: Dlaczego za czas chorobowego nie są naliczane składki PPK?
  • Dlaczego PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) nie naliczyły się w rozliczeniu pracownika?
  • Czym jest „Data aktywności od” w ustawieniach PPK? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK): Jak znaleźć pracowników, którym naliczyło się PPK w wybranym okresie?
  • PPK: Jak wyeksportować plik CSV do instytucji finansowej? [Pracownicze Plany Kapitałowe]

Raporty

  • Raport do WUP (Wojewódzkiego Urzędu Pracy)
  • Raport „Liczba przepracowanych dni i godzin w podziale na kraje”

Praca w Module Raporty

  • Raporty w systemie/ raporty zdefiniowane
  • Raporty niestandardowe
  • Raport do WUP (Wojewódzkiego Urzędu Pracy)
  • Raport „Liczba przepracowanych dni i godzin w podziale na kraje”

FAQ Raporty

  • Raport wykorzystanych urlopów i ekwiwalentów
  • Gdzie można zobaczyć masowo urlopy wszystkich pracowników? [Raport urlopów i ekwiwalentów]
  • Jak wygenerować raport aktywności użytkownika?
  • PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe): Gdzie znajdę raport zbiorczy składek?
  • PPK: Jak wyeksportować plik CSV do instytucji finansowej? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK): Jak znaleźć pracowników, którym naliczyło się PPK w wybranym okresie?
  • PPK: Jak w Deklaracje > Rejestr przystąpień i rezygnacji znaleźć pracowników, którzy mają deklaracje przystąpienia? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • PPK: Gdzie wygeneruję pojedyńcze raporty dotyczące przystąpień / rezygnacji / wznowień / zakończenia zatrudnienia? [Pracownicze Plany Kapitałowe]
  • Gdzie znaleźć wykaz potrąceń z listy płac?
  • Jak sprawdzić efektywność poszczególnych rekruterów?
  • Raport z współdzielonych profili
  • Raport z aplikacji dodanych przez użytkowników
  • Raport dzienny z rekrutacji
  • Raport wejść i aplikacji w czasie
  • Raport źródła aplikacji
  • Sprawozdanie o warunkach pracy Z-10 składane do GUS
  • Gdzie znaleźć raport o przeciętnym zatrudnieniu pracowników
  • Czy można pobrać dane pracowników do Optimy?
  • Raport zajętości mieszkań
  • Raport rotacji

Dla pracownika

  • Logowanie się pracownika do portalu pracowniczego
  • Ustawienia konta pracownika na portalu pracowniczym
  • Dane osobowe pracownika – podgląd / edycja na portalu pracowniczym
  • Aktywne onboardingi na portalu pracowniczym
  • Kalendarz pracy na portalu pracowniczym – zgłaszanie godzin pracy i nieobecności
  • Moduł umowy na portalu pracowniczym
  • Moduł deklaracje na portalu pracownika (PITy / IFT-1R)
  • Moduł przedmioty na portalu pracowniczym
  • Moduł wynagrodzenia – pasek płacowy na portalu pracowniczym
  • Moduł rekrutacje na portalu pracowniczym
  • Dla pracownika – Szkolenia – Moduł szkolenia na portalu pracowniczym
  • Moduł załączniki na portalu pracowniczym
  • Dane firmy na portalu pracowniczym
  • Moje zgłoszenia na portalu pracowniczym
  • Baza dokumentów na portalu pracowniczym
  • Zadania na portalu pracowniczym
View Categories
  • Home
  • Baza wiedzy
  • Rozliczenia
  • Praca w Module Rozliczeń
  • PITY pracowników – PIT-11 / IFT-1R – Deklaracje do Urzędu Skarbowego (US) * PIT

PITY pracowników – PIT-11 / IFT-1R – Deklaracje do Urzędu Skarbowego (US) * PIT

W tym artykule pokazujemy krok po kroku jak wygenerować, podpisać i wysłać deklaracje PIT-11 / IFT1-R do Urzędu Skarbowego i do pracowników.

Jak stworzyć korektę PIT dowiesz się tutaj.

UWAGA! Jeżeli wysyłasz PIT-11 lub PIT IFT-1R drogą elektroniczną i chcesz zaszyfrować dokument hasłem, musisz zrobić to przed wygenerowaniem deklaracji. Przeczytaj poniżej, w jaki sposób to zrobić.

Dashboard deklaracji PIT pracowników #

Dashboard PITów pracowników - Podsumowanie deklaracji #

Po przejściu w Deklaracje > PIT Pracowników widzimy Dashboard. Mamy tam możliwość wyboru roku i typu deklaracji, które nas interesują. Domyślnie są to deklaracje PIT-11 za ubiegły rok (od stycznia 2024 będzie to 2023 rok). Poniżej filtrów prezentowane są kolejno procentowe wartości dla poszczególnych etapów procesu generowania i wysyłania deklaracji:

  • Pracowników z brakami – procent pracowników, którzy posiadają nieuzupełnione dane uniemożliwiające wystawienie deklaracji,
  • Wygenerowanych deklaracji – procent wszystkich wygenerowanych deklaracji spośród deklaracji możliwych do wygenerowania,
  • Wysyłanych deklaracji do US – procent deklaracji wysłanych spośród wszystkich wygenerowanych,
  • Wysłanych deklaracji do pracowników – procent deklaracji wysłanych do pracowników.

Poniżej znajdują się zakładki:

  • Deklaracje
  • Braki danych
  • Do wygenerowania
  • Do wysłania do US
  • Do wysłania do pracowników

Zakładka Deklaracje - Lista wygenerowanych już deklaracji #

Zakładka Deklaracje zawiera listę wszystkich wygenerowanych deklaracji o wybranym typie i roku, za który deklarację wystawiono. Jest to standardowy widok deklaracji wzbogacony o 3 nowe kolumny: Status, Kod Wysyłki do US i Historię. Widoczność kolumn można włączyć w konfiguracji kolumn (ikona zębatki nad listą).

Status – pokazuje w jakim statusie znajduje się obecnie wybrana deklaracja.

Dostępne statusy i ich znaczenie:

  • Wygenerowana – domyślny status utworzonej deklaracji, wygenerowaną deklarację można podpisać i wysłać,
  • Podpisana – deklaracja została podpisana i jest gotowa do wysyłki,
  • Wysłana – deklaracja została wysłana do Urzędu Skarbowego,
  • Potwierdzona – Urząd Skarbowy przyjął deklarację i określił ją jako poprawną,
  • Odrzucona – Urząd Skarbowy odrzucił deklarację ze względu na błędy.

Kod wysyłki do US:

  • Jeśli deklaracja została wysłana do Urzędu Skarbowego kolumna pokaże zwrócony kod wraz z opisem np.:
    • ”302 – Dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu”,
    • “200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO”,
  • Jeśli deklaracja nie została jeszcze wysłana to kod wysyłki będzie pusty.

Historia – po kliknięciu w ikonę zaprezentowana zostanie historia zmian w deklaracji pod względem statusów i kodów wysyłki.

Z poziomu tej zakładki (tak jak do tej pory) możliwe jest generowanie deklaracji w sposób pojedynczy lub masowy, wysyłanie deklaracji do pracowników, pobieranie deklaracji w wybranym formacie, usuwanie deklaracji oraz wysyłanie przypomnień do pracowników (dot. deklaracji PIT).

Zakładka Braki danych - Brakujące dane potrzebne do generowania deklaracji #

Zakładka Braki danych przedstawia listę pracowników, którym powinno się wystawić deklaracje, ale jest to niemożliwe ze względu na braki w danych osobowych. Kolumna Braki na tej liście wskazuje dokładnie jakie dane należy uzupełnić poszczególnym pracownikom. Pusta lista oznacza, że wszystkie dane pracowników są poprawnie uzupełnione.

Zakładka Do wygenerowania - Pracownicy gotowi do wygenerowania deklaracji #

Zakładka Do wygenerowania prezentuje listę pracowników, którym można wystawić deklaracje. Dostępne są 2 przyciski: “Wygeneruj deklarację” i “Generuj deklaracje masowo”. Kliknięcie pierwszego przycisku otworzy okno z wyborem pracownika, któremu chcemy wygenerować deklarację. Drugi przycisk pozwala na wygenerowanie deklaracji masowo – otworzy się okno, w którym będzie można zaznaczyć wybranych pracowników, którym chcemy wystawić deklaracje.

Zakładka Do wysłania do US - Proces wysyłki deklaracji do US #

Zakładka Do wysłania do US przedstawia listę deklaracji gotowych do podpisania i wysłania do Urzędu Skarbowego. Są to deklaracje ze statusem Wygenerowana, które nie zostały jeszcze wysłane do US. Nad listą są dostępne 2 przyciski – “Wyślij do US” oraz “Wyślij masowo do US”. Opcja wyślij do US umożliwia wysłanie do Urzędu zaznaczonych deklaracji. Opcja wyślij masowo do US pozwala na wysyłkę wszystkich deklaracji widocznych na liście. Po wybraniu, którejś z opcji pokaże się okno z listą deklaracji, które zostaną podpisane oraz ważnymi informacjami dot. procesu podpisu i wysyłki.

Jeżeli forma prawna prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej to „099 – Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą" (możliwe do parametryzacji w ustawieniach Firmy) wówczas w oknie będą mieli Państwo możliwość wyboru sposobu podpisu:

  • za pomocą podpisu elektronicznego,
  • za pomocą danych autoryzujących.

Wybór drugiej opcji wymaga poprawnego uzupełnienia wszystkich widocznych pól – zgodnie z danymi podanymi w Urzędzie Skarbowym.

Jeśli formą prawną prowadzonej przez Państwa działalności nie jest wskazana wyżej wartość to domyślnie deklaracje będą podpisywane za pomocą podpisu elektronicznego.

Po kliknięciu przycisku “Podpisz i wyślij”  (jeśli mamy prawidłowo podłączony i skonfigurowany czytnik do podpisu elektronicznego) otworzy się okno programu Szafir SDK z podglądem podpisywanego dokumentu. W oknie należy kliknąć przycisk “Podpisz”.

Uwaga! Jeśli podpisujesz dokumenty po raz pierwszy, aplikacja Szafir Host może nie rozpoznać sterownika Twojego podpisu, co spowoduje, że przycisk „Podpisz” w aplikacji pozostanie nieaktywny.

Aby rozwiązać problem, kliknij przycisk „Wybierz certyfikaty”, następnie wybierz opcję „Wskaż ręcznie plik sterownika karty” i skontaktuj się ze swoim dostawcą podpisu elektronicznego, który pomoże wskazać lokalizację właściwych sterowników.

W oknie, które się pojawi należy wpisać PIN i kliknąć “Akceptuj”.

Jeśli wszystko poszło pomyślnie zobaczymy komunikat:

Należy kliknąć “Zakończ”
W nowym oknie zobaczymy wyniki podpisów:

Po kliknięciu “OK” program Szafir zamknie się i powrócimy do systemu na zakładkę Deklaracje.

Uwaga:

  • Nie należy zamykać przeglądarki w trakcie procesu podpisywania dokumentów w programie Szafir, ani po zamknięciu programu tylko zaczekać na pełne załadowanie strony,
  • Funkcja działająca w tle będzie zmieniała odpowiednio statusy podpisanych deklaracji, najpierw na status na Podpisana, następnie na Wysłana, a na koniec po uzyskanej odpowiedzi z Urzędu Skarbowego zmieni status na Potwierdzenie lub Odrzucenie w zależności od wyniku (wszystkie operacje można zobaczyć na historii danej deklaracji),
  • W trakcie trwania opisanego procesu ręczna zmiana statusów będzie zablokowana,
  • Zmiana statusów może zająć dłuższą chwilę, należy uwzględnić czas potrzebny na przesłanie odpowiedzi z Urzędu Skarbowego.

Poniżej mogą Państwo zobaczyć jak będzie wyglądało okno z deklaracjami w poszczególnych statusach:

Deklaracje podpisane przez program Szafir z zablokowaną edycją statusu:

Deklaracje wysłane, w trakcie przetwarzania przez Urząd Skarbowy:

Deklaracje potwierdzone bądź odrzucone przez Urząd Skarbowy. Możliwe pobranie pliku UPO. Zdjęta blokada zmiany statusów:

Do osoby wysyłającej przyjdzie powiadomienie e-mailowe, zawierające informacje o potwierdzonych i odrzuconych deklaracjach.

Zakładka Do wysłania do pracowników - Potwierdzone deklaracje #

Ostatnia z zakładek Do wysłania do pracowników prezentuje deklaracje, które można wysłać Pracownikom – posiadające status Potwierdzona. Analogicznie jak na poprzednich listach można wysłać zaznaczone deklaracje – klikając przycisk “Wyślij do pracowników” lub wysłać wszystkie deklaracje widoczne na liście klikając przycisk “Wyślij masowo do pracowników”.

Podpis kwalifikowany deklaracji PIT-11 / IFT-1R wysyłanych do pracownika #

Przed wysyłką deklaracji lub w jej trakcie istnieje możliwość podpisu deklaracji PIT-11/IFT-1R elektronicznym podpisem kwalifikowanym. Opcja „PODPIS KWALIFIKOWANY PLIKU PDF" dostępna jest w module Deklaracje > PIT Pracowników, nad listą deklaracji. Należy zaznaczyć checkboxem deklaracje, które chcemy podpisać a następnie kliknąć w przycisk. Podpis przebiega analogicznie jak podpis deklaracji PIT przed wysłaniem jej do urzędu.

Uwaga! Jeżeli deklaracja, którą udostępnimy pracownikowi będzie zarówno podpisana podpisem kwalifikowanym oraz zabezpieczona numerem PESEL (opcja „Zabezpiecz pliki finansowe numerem PESEL pracownika" w Ustawieniach > Moduły > Pracownicy), pracownik będzie musiał pobrać plik .zip zabezpieczony hasłem, aby wyświetlić deklarację – nie będzie miał możliwości podglądu deklaracji.

Na liście deklaracji istnieje możliwość dodania kolumny „Data podpisania PDF podpisem kwalifikowanym", w której pojawi się data podpisu, jeżeli deklaracja została podpisania. Kolumnę można włączyć korzystając z ikony zębatki nad tabelą.

Podpisywanie podczas wysyłki deklaracji do pracownika #

Podczas wysyłki deklaracji do pracowników (Deklaracje > PIT Pracowników > Do wysłania do pracowników > opcje Wyślij do pracowników / Wyślij masowo do pracowników) pojawi się:

  • opcja „Podpisz plik PDF podpisem kwalifikowanym", który umożliwi podpisanie deklaracji elektronicznym podpisem kwalifikowanym
  • opcja „Wymagaj zgód", z możliwością wyboru zgód, które powinien wyrazić pracownik, aby móc wyświetlić dokument (np. zgoda na elektroniczną wysyłkę PIT)

Wyrażenie zgód przez pracownika, przed dostępem do deklaracji #

Podczas wysyłki deklaracji do pracowników (Deklaracje > PIT Pracowników > Do wysłania do pracowników > opcje Wyślij do pracowników / Wyślij masowo do pracowników) pojawi się opcja „Wymagaj zgód„, z możliwością wyboru zgód, które powinien wyrazić pracownik, aby móc wyświetlić dokument (np. zgoda na elektroniczną wysyłkę PIT).

Przykładowe zastosowanie: Aby uzyskać dostęp do deklaracji wysłanej do pracownika, musi on wyrazić zgodę na wysyłkę PIT drogą elektroniczną. 

Podczas wysyłki PIT-ów ( Deklaracje > PIT pracowników > Dany PIT > Ikona koperty > Wyślij deklarację do pracownika), automatycznie pokazywana jest zgoda o typie „Wysyłka PIT drogą elektroniczną", którą edytujemy w Ustawienia > Zgody > Lista zgód).

Wymaganie elektronicznego podpisu kwalifikowanego deklaracji przed udostępnieniem ich na portalu pracownika #

Istnieje możliwość blokady wyświetlania deklaracji na portalu pracowniczym, jeżeli nie jest ona podpisana podpisem kwalifikowanym.

Nowa opcja „Wymagaj, aby wydruk deklaracji podpisany był podpisem kwalifikowanym przed jego udostępnieniem na portalu pracownika" dostępna jest w Ustawieniach > Moduły > Pracownicy w sekcji „Portal pracowniczy". Domyślnie opcja ta jest wyłączona.

Po wysłaniu deklaracji do pracownika #

Po wysyłce deklaracji, pracownicy otrzymają deklaracje na wskazane w systemie adresy mailowe. Aby pobrać otrzymane deklaracje, pracownik musi najpierw wyrazić zgodę na wysyłkę dokumentów drogą elektroniczną:

Natomiast na Portalu Pracownika pojawi się zakładka Deklaracje. Wykazywane są tam deklaracje PIT-11 oraz IFT-1R, w przypadku gdy są w statusie Potwierdzona.

Instrukcja dla pracowników dot. deklaracji na portalu pracownika znajduje się tutaj.

Tutaj również pojawia się komunikat o zgodzie na wysyłkę – w przypadku kliknięcia Pobierz.

Jeżeli pracownik ma aktualną zgodę na wysyłkę, w systemie nie pojawia się prośba o ponowną akceptację.

Dostępność deklaracji na portalu pracownika #

Konfiguracja funkcjonalności dostępna jest w Ustawienia > Moduły > Pracownicy > Portal pracowniczy > Udostępnij deklarację PIT-11/IFT-1R na profilu pracownika.

W zakładce Deklaracje istnieje możliwość sprawdzenia, którym pracownikom deklaracje wysłano oraz czy zostały one przez nich pobrane. W tym celu należy użyć filtrów nad listą.

Weryfikacja dostępności deklaracji pracownika na portalu pracowniczym #

Aby usprawnić proces weryfikacji dostępności deklaracji na portalu pracownika, na liście PITów pracowników (Deklaracje > PIT pracowników oraz Pracownik > Deklaracje US) znajduje się kolumna “Dostępność deklaracji na portalu pracowniczym”. Nowa kolumna nie tylko wyświetla informację Tak / Nie. W przypadku, gdy deklaracja nie jest dostępna dla pracownika, system pokaże informację o powodzie niedostępności:

Najczęstsze przyczyny niedostępności deklaracji na profilu pracownika to:

  • Deklaracja ma inny status niż „Potwierdzona"

  • Pracownik nie posiada dostępu do portalu pracownika (instrukcja dodawania dostępu pracownikowi znajduje się tutaj)

  • Ustawienia firmy nie zezwalają na udostępnianie deklaracji na portalu pracownika (instrukcja konfiguracji tej opcji znajduje się tutaj)

Konfiguracja #

Zabezpieczenie dokumentów PIT hasłem #

W Ustawienia > Moduły > Pracownicy > Rachunki, listy płac, faktury, pole „Zabezpiecz plik z paskiem wynagrodzeń, numerem PESEL pracownika" zostało zmienione na „Zabezpiecz pliki finansowe numerem PESEL pracownika".

W tym miejscu ustawiany jest dostęp hasłem do takich plików, jak paski wynagrodzeń oraz deklaracje PIT-11. Hasłem zawsze jest PESEL pracownika.

Ważna informacja:

Plik jest szyfrowany w momencie generowania, jeżeli wygenerujemy deklarację, a dopiero potem włączymy powyższe ustawienia – hasło nie będzie wymagane.

W celu zaszyfrowania pliku, należy najpierw włączyć ustawienie, a dopiero potem wygenerować właściwy dokument.

Pozostałe #

Uzupełnianie braków danych na pracownikach #

Pracownicy, którzy nie posiadają danych potrzebnych do rozliczenia nie będą dostępni do wygenerowania deklaracji. Więcej o procesie uzupełniania braków dowiesz się tutaj.

Deklaracje US na profilu pracownika #

Deklaracje wybranego pracownika znajdziesz w Pracownicy > Lista pracowników > Wybrany pracownik > Więcej > Deklaracje US. 

Z tego poziomu można podejrzeć deklaracje do Urzędu Skarbowego oraz dodać nowe.

Korekta deklaracji PIT #

Instrukcja dot. korekty deklaracji znajduje się w tutaj.

Powiązane instrukcje: #

  • Nowości 11.2022
  • Moduł rozliczania pracowników w systemie…
  • Udostępnianie pracownikowi deklaracji PIT-11 /…
  • Moduł deklaracje na portalu pracownika (PITy / IFT-1R)
  • Rozliczenia pracowników - zbiór zagadnień
  • Generowanie PITów za 2024r.
pit, pit 11, wysyłka deklaracji
Pomóż nam usprawniać bazę wiedzy! Jak oceniasz instrukcję?
Updated on 2025-11-04
Jak rozliczyć pracownikowi delegacje?Konfiguracja kwoty wolnej od podatku (zmiany Polskiego Ładu – od 1 stycznia 2023)

Powered by BetterDocs

Spis treści
  • Dashboard deklaracji PIT pracowników
  • Dashboard PITów pracowników - Podsumowanie deklaracji
  • Zakładka Deklaracje - Lista wygenerowanych już deklaracji
  • Zakładka Braki danych - Brakujące dane potrzebne do generowania deklaracji
  • Zakładka Do wygenerowania - Pracownicy gotowi do wygenerowania deklaracji
  • Zakładka Do wysłania do US - Proces wysyłki deklaracji do US
  • Zakładka Do wysłania do pracowników - Potwierdzone deklaracje
  • Podpis kwalifikowany deklaracji PIT-11 / IFT-1R wysyłanych do pracownika
  • Podpisywanie podczas wysyłki deklaracji do pracownika
  • Wyrażenie zgód przez pracownika, przed dostępem do deklaracji
  • Wymaganie elektronicznego podpisu kwalifikowanego deklaracji przed udostępnieniem ich na portalu pracownika
  • Po wysłaniu deklaracji do pracownika
  • Dostępność deklaracji na portalu pracownika
    • Weryfikacja dostępności deklaracji pracownika na portalu pracowniczym
    • Konfiguracja
    • Zabezpieczenie dokumentów PIT hasłem
    • Pozostałe
    • Uzupełnianie braków danych na pracownikach
    • Deklaracje US na profilu pracownika
    • Korekta deklaracji PIT

Operator serwisu

Faktura.pl sp. z o.o.

Adama Branickiego 17, 02-672 Warszawa

NIP: 5851451426

Kontakt

Infolinia: 22 211 20 10

info@faktura.pl

© 2025 Faktura.pl