Moduł rozliczeń pracowników w Faktura.pl pozwala sprawnie, szybko i intuicyjnie rozliczać duże ilości pracowników. Filtry i akcje masowe pozwalają sprawnie zarządzać rozliczeniem pracowników. Przejrzyste podsumowania oraz ustawienie widoku kolumn pozwala na sprawną weryfikację poprawności rozliczeń.
Aby rozpocząć proces rozliczenia pracownika: Wskazówki: Pracowników możesz rozliczyć wybierając w menu Rozliczenia > Dashboard rozliczeń. Lista rozliczeń posortowana jest po Kliencie / Dziale. Skorzystaj z filtrów na górze, aby łatwiej odnaleźć dział / Klienta, lub pracowników, których chcesz rozliczyć.
Na rozliczeniu możliwe jest włączenie dodatkowych kolumn dotyczących danych pracownika (np. PESEL, obywatelstwo) oraz dotyczących tworzonego rozliczenia (np. Premie, nadgodziny 50%, 100%, czy Składki ZUS). Dodatkowe kolumny można włączyć korzystając z przycisku z ikoną zębatek (przed filtrami; nr. 1 na obrazku). Obrazek nr 1
Na liście rozliczeń zastosowaliśmy nowe filtry horyzontalne. Aby filtrować listę po dodatkowych elementach, należy najechać na przycisk z ikoną plusa i wybrać element, po którym chcemy filtrować (nr. 1 na obrazku nr 1). Obrazek nr 1
W nowych rozliczeniach, wynagrodzenia oraz potrącenia i zwroty widoczne są na jednym kroku. Umożliwiliśmy jednak filtrowanie widoku po typie (Wynagrodzenie / Potrącenia i zwrotu). Za pomocą zakładek dostępnych nad listą (nr. 2 na obrazku nr 1) możemy wyświetlić wszystkie składniki, jedynie wynagrodzenie lub jedynie potrącenia i zwroty. Obrazek nr 1
Przyciski dostępne nad tabelą (nr. 3 na obrazku nr 1) umożliwiają masowe akcje na wszystkich elementach listy lub jedynie tych zaznaczonych checkboxem. Dostępne akcje mogą zmieniać się w zależności od tego, czy na liście znajdują się rekordy zaznaczone checkboxem czy nie. Aby z tego miejsca wrócić do akcji dostępnych powyżej, należy wycofać listę płac.
Kolumna pracownik zawiera: Uwaga! Istnieje możliwość włączenia dodatkowych kolumn z danymi pracowników (np. obywatelstwo). Patrz sekcja 1.
Kolumna parametry zawiera:
Jeżeli pracownik ma więcej niż jedną umowę, na rozliczeniu pokażą się wszystkie jego aktywne umowy. W sytuacji gdy nie chcemy rozliczać wszystkich umów pracownika, należy kliknąć w ikonę kosza w wierszu umowy której nie chcemy rozliczać. Pojawi się ona po najechaniu na komórkę parametrów: Kosz pojawi się tylko jeżeli pracownik posiada więcej niż jedną umowę. Jeżeli chcesz usunąć z rozliczenia pracownika, a nie tylko jedną z jego umów to zaznacz checkbox w kolumnie pracownika i wybierz przycisk „Wycofaj", który znajduje się w nad listą rozliczanych pracowników. Jeżeli w rozliczeniu chcesz rozliczyć tylko konkretny typ umów (np. umowy o pracę) skorzystaj z filtra, na górze rozliczenia. Kliknięcie w ikonę plusa, wybranie opcji „Więcej filtrów" a następnie Typy umów, pozwoli wybrać typy umów które chcesz rozliczyć w tym rozliczeniu:
Kolumna Składniki rozliczenia zawiera składniki z podziałem na: Jeżeli w zakładkach nad listą (nr. 2 na obrazku nr 1) wybraliśmy opcję inną niż wszystkie, widoczne składniki będą zawężone do wybranej opcji. Na podglądzie pokazywane jest sześć pierwszych składników z rozliczenia. Aby wyświetlić więcej, należy kliknąć w „Więcej". W tej kolumnie pojawią się również powiadomienia o dodatkowych składnikach, które możemy dodać np.: Domyślnie, w kolumnie ze składnikami widzimy podgląd składników. Pobierają się one z profilu pracownika, jego umów, grafiku, czy przedmiotów. Aby edytować składniki, usunąć lub dodać kolejne należy kliknąć na wybraną komórkę w wierszu pracownika. Pojawią się pola umożliwiające edycję i dodawanie składników. Ikony występujące w kolumnie ze składnikami: Uwaga! Gdy grafik pracownika jest uzupełniony godzinami pracy, w kolumnie ze składnikami pojawią się składniki z grafiku pracownika. Gdy grafik nie jest uzupełniony godzinami pracy, a jest pusty lub uzupełniony nieobecnościami, na rozliczeniu pojawią się stawki z umowy (nazwa stawki i wartość, bez ilości, którą można uzupełnić podczas rozliczenia).
Kolumna Kalkulacja zawiera podsumowanie składników per pracownik. Widoczne dane to: * Ta informacja pojawi się jedynie gdy istnieje różnica w Brutto przed potrąceniami i Brutto po potraceniach. Jeżeli potrzebujesz wyświetlić więcej danych dot. rozliczenia (np. wartości odpraw, składek, premii, nadgodzin, zwrotów, PPK) możesz to zrobić korzystając z przycisku z ikoną zębatki nad tabelą (nr 1 na obrazku nr 1). Włączone kolumny dotyczące rozliczenia pojawią się za kolumną Kalkulacja.
Kliknięcie w niebieską ikonę i otworzy okno ze szczegółowymi składnikami rozliczenia, kalkulacją i parametrami:
Po dodaniu dowolnego składnika wynagrodzenia (w innej walucie niż podstawowa) wartość ta zostanie wyświetlona w niezmienionej formie tzn. nie zostanie przeliczona na PLN. W kolumnie „Składniki" będzie wyświetlana kwota w wybranej przez użytkownika walucie. Po wejściu w szczegóły kalkulacji w pozycji z inną walutą wyświetlona zostanie oryginalna kwota w innej walucie jak również informacja z przeliczoną wartością w PLN. Domyślne ustawienie systemu przelicza wartości po kursie NBP z danego dnia. Istnieje jednak możliwość wpisania własnego kursu. Aby to zrobić należy przejść do Ustawienia > Kursy. W nowym pasku podsumowania wyświetlone zostanie podsumowanie poszczególnych składników wynagrodzenia w rozróżnieniu na walutę. Jeżeli do systemu dodana zostanie Premia regulaminowa u różnych pracowników w różnych walutach (np. w PLN i w EUR) to w pasku podsumowań zostanie wyświetlona informacja na temat ilości przyznanych premii w kwocie PLN i w EUR.
Aby zaimportować rozliczenia do systemu należy przygotować plik w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym (zgodnie z wymaganym schematem), a następnie wgrać go do systemu. Można również wkleić poszczególne wartości w odpowiednie pole. W celu wyeksportowania rozliczeń należy wejść na rozliczenie z wybranego miesiąca i wybrać przycisk „Eksport", dostępny nad listą.
Jeżeli na etapie naliczania wynagrodzenia zobaczysz, że pracownik posiada niepełne dane – np. brak rachunku bankowego to z poziomu rozliczenia możesz do niego wysłać SMS lub Email z prośbą o podanie brakujących danych. Umożliwiliśmy wysyłkę wiadomości SMS lub email już na pierwszym kroku rozliczeń. Wiadomość będzie można wysłać pojedynczo lub masowo do wielu odbiorców jednocześnie. Treść wiadomości można uzupełnić ręcznie lub skorzystać z dodanego wcześniej szablonu. Na kolejnych krokach, po wygenerowaniu list płac / rachunków / faktur pojawi się również możliwość wysyłki pasków płacowych, czy SMSa z kwotą wynagrodzenia.
Podsumowanie rozliczenia wszystkich pracowników znajduje się na dole rozliczenia. Domyślnie jest zwinięte.
* Kliknięcie w liczbę przy ilości pracowników, którzy posiadają składnik umożliwi weryfikację pracowników oraz dodanie / edycję składnika: Opcja „Zaznacz na rozliczeniu" pozwala masowo zaznaczyć pracowników którzy posiadają wybrany składnik lub go nie posiadają. Przykład: Możemy zaznaczyć checkboxem na rozliczeniu wszystkich pracowników, którzy nie posiadają premii, a następnie, korzystając z akcji masowych nad listą dodać masowo stawkę (np. premię).
Gdy zakończyliśmy naliczanie wynagrodzeń i dodawanie / weryfikację składników to kolejnym krokiem jest wygenerowanie dokumentów, czyli: W tym celu należy kliknąć „Akceptuj":
Uwaga! System uniemożliwia zapisanie rozliczenia z ujemnymi wartościami rozliczenia pracownika. W takiej sytuacji, podczas próby zapisu, system przeniesie użytkownika do miejsca na rozliczeniu z ujemnym rozliczeniem. Podczas akceptacji, jeżeli istnieją na rozliczeniu pracownicy, którzy posiadają braki w danych, lub zerowe wynagrodzenia to system pokaże powiadomienie i umożliwi wykluczenie pracowników z rozliczenia:
Kliknięcie na liczbę w kolumnie Wystąpienia pokaże pracowników, którzy te ostrzeżenia posiadają. Włączenie opcji „Czy pominąć" spowoduje, że pracownicy nie będą uwzględnieni w obecnym rozliczeniu. Będzie ich można rozliczyć później, pojawią się jako nierozliczeni na dashboardzie rozliczeń. Kliknięcie w:
Na rozliczeniu pracowników, przy składnikach o pojawiła się ikona , która umożliwia wyświetlenie szczegółów naliczenia i parametrów stawki. Więcej informacji o panelu ze szczegółami znajduje się tutaj.
Z tego poziomu możemy podejrzeć listy płac, rachunki i faktury, które zostały wygenerowane w procesie rozliczenia. Są one podzielone na zakładki nad tabelą. Tworzenie odrębnych list płac dla każdego rozliczenia z tytułu umowy cywilnoprawnej: zawsze będą generowane osobne listy płac dla każdego rozliczenia. Z poziomu przycisków nad tabelą możemy:
Aby przejść do kolejnego kroku należy skorzystać z przycisku „Następny krok – Płatności”, który znajduje się pod listą.
W kroku Płatności widoczna jest lista zobowiązań powstałych w procesie rozliczenia pracownika.
Z tego poziomu możemy: Po zakończeniu możemy kliknąć zakończ. System przeniesie nas do dashboardu rozliczeń. Pojawi się tam informacja o zakończonym rozliczeniu.
Wskazówka: Aby ponownie rozliczyć tego samego pracownika, należy kliknąć w przycisk z ikoną plusa, a aby całkowicie usunąć rozliczenie należy kliknąć w ikonę kosza przy nazwie rozliczenia. Usunięcie rozliczenia spowoduje, że umowy pracowników uwzględnione w usuniętym rozliczeniu będą widniały jako nierozliczone. Aby je rozliczyć ponownie należy kliknąć w przycisk rozlicz.
Korektę rozliczenia zrobisz w przypadku gdy 1 krok rozliczenia (naliczanie składników) jest zaakceptowany i listy płac / rachunki zostały wygenerowane (2 krok rozliczenia). Korektę rozliczenia zrobisz z poziomu pierwszego kroku rozliczenia. Należy zaznaczyć checkboxem pracowników, których naliczenie wynagrodzeń chcesz skorygować. Następnie należy kliknąć w przycisk „Korekta" nad listą: Uwaga! Przycisk „Korekta" pojawi się po tym, jak wybierzemy checkboxem rozliczenia, które należy skorygować. Po kliknieciu przycisku korekty otworzy się okno edycji: Kolumna Parametry: Jeżeli chcesz edytować parametry, kliknij w niebieską ikonę info w prawym górnym rogu. Więcej o edycji parametrów opisane jest w sekcji poniżej. Kolumna Składniki: Widoczne są składniki przed (informacyjnie) oraz Po (edytowalne). Kolumna Kalkulacja: Widoczna jest kalkulacja Przed, Po oraz Różnica Podsumowanie na dole: Widoczne jest Przed, Po oraz Różnica. Aby rozwinąć szczegóły każdego z podsumowań, należy kliknąć na ikonę zwijaka po lewej stronie wiersza. Edycja elementów „Przed" korektą nie jest dostępna w procesie korekty. Jeżeli chcesz usunąć całe rozliczenie, a nie tylko robić korektę to należy usunąć całe rozliczenie. Aby móc usunąć rozliczenie, nie może mieć ono zapłaconych należności, dlatego jeżeli rozliczenie posiada zapłacone to należy usunąć płatności opłacenia na 3 kroku rozliczenia: Gdy rozliczenie nie ma płatności, jego usunięcie jest możliwe z poziomu dashboardu rozliczeń – należy kliknąć na ikonę kosza przy wybranych rozliczeniu: Więcej informacji o korekcie znajduje się tutaj.
Aby edytować parametry na korekcie, należy kliknąć na niebieską ikonę info w komórce parametrów: Następnie pojawi się okno umożliwiające edycję: Kolumna różnica pokazuje czerwoną strzałkę w wierszu, w którym została wprowadzona zmiana. Po wybraniu danych w kolumnie Jest, należy zapisać zmiany.
Na rozliczeniu pracowników, po kliknięciu CTRL + F w systemie Windows lub control (^) + F w systemie MacOS, w lewym dolnym rogu pojawi się wyszukiwarka systemowa, która pozwoli przeszukać rozliczenie po imieniu i nazwisku pracownika. Nowa wyszukiwarka działa dokładniej niż wyszukiwarka przeglądarkowa, ponieważ uwzględnia również elementy ładujące się w tle podczas scrollowania, których wyszukiwarka przeglądarkowa nie uwzględni.
Przy edycji składnika z poziomu podsumowania można wybrać, czy składnik ma zostać dodany do wszystkich umów, czy tylko jednej. Opcja „Dodaj do wszystkich umów” dostępna jest nad przyciskiem „Zapisz”:
Umożliwiliśmy dodawanie własnych widoków na pierwszym kroku rozliczenia pracowników. Umożliwia to zapisanie własnego ustawienia kolumn do możliwych do udostępniania widoków. Filtry nie są uwzględniane w widokach.Po odświeżeniu strony nadal pozostaniemy na nowym widoku. Utworzony widok możemy wykorzystać na innych rozliczeniach.
Możliwe jest wycofanie z rozliczenia osoby po wygenerowaniu listy płac / rachunku / faktury. Przycisk „Wycofaj z rozliczenia” (dostępny nad listą rozliczanych osób, po zaznaczeniu wybranych osób checkboxem), widoczny jest teraz również po wygenerowaniu dokumentów rozliczeniowych. W przypadku umowy o pracę wynagrodzenie wycofanego pracownika zostanie usunięte z listy płac, a w przypadku zatrudnienia w oparciu o umowy cywilnoprawne lub Inne/B2B, rachunki/faktury zostaną usunięte. Nadal nie ma możliwości wycofać pracowników, dla których wygenerowane są płatności. Takie płatności należy usunąć aby wycofać pracownika lub wygenerować korektę rozliczenia.
W systemie zabezpieczyliśmy sytuację, w której dwie osoby w podobnym czasie będą próbowały edytować to samo rozliczenie. W takiej sytuacji pojawi się komunikat z informacją o osobach, które również pracują na obszarze rozliczenia, na które chce wejść obecny użytkownik: Jeżeli chcemy kontynuować, należy zaznaczyć checkbox o zrozumieniu ostrzeżenia i kliknąć w Kontynuuj. Jeżeli nie chcemy wchodzić w rozliczenie należy kliknąć „Powrót do dashboardu rozliczeń”. Uwaga! Komunikat pojawi się również gdy użytkownik wykonujący rozliczenie posiada to samo rozliczenie otwarte w innej karcie przeglądarki. Na liście edytujących operatorów zobaczy wtedy swoje dane.
Na pierwszym kroku rozliczenia pojawiła się opcja odświeżenia parametrów pracownika i umów. Jest ona dostępna po zaznaczeniu checkboxem pracowników, u których chcemy odświeżyć parametry: Gdy po odświeżeniu żadne parametry nie uległy zmianie, pojawi się komunikat „Wszystkie dane są aktualne. Brak zmian.”
W celu zwiększenia przejrzystości i poprawności naliczeń składników dla wynagrodzenia z zaliczek, od 25.01.2024 system tworzy oddzielne list płac dla zaliczek. W momencie oznaczenia zaliczki jako „Zapłacona" system automatycznie utworzy rozliczenie dla tej zaliczki (lub doda zaliczkę do istniejącego już rozliczenia zaliczek zgodnie z miesiącem rozliczenia i Klientem z umowy). Przed rozliczeniem pracowników, trzeba będzie zaakceptować i wygenerować listę płac dla utworzonego rozliczenia zaliczek. Po wykonaniu tych kroków będzie możliwe potrącenie zaliczek podczas rozliczenia pracownika. Więcej informacji na temat listy płac dla zaliczek dostępne jest tutaj: https://bazawiedzykadry.faktura.pl/baza-wiedzy/lista-plac-dla-zaliczek-i-autokorekty/
W przypadku, kiedy w danym miesiącu wypłaty tworzone były kolejne rozliczenia i występowały szczególne przypadki takie, jak: system uwzględniał różnice wynikające z poprzednich naliczeń w bieżącym rozliczeniu (chorobowe/PPK) lub modyfikował już istniejące (FP) listy płac. Dla zwiększenia przejrzystości rozliczeń, od 25.01.2024 wprowadziliśmy opcję umożliwiającą wykazanie rozbieżności wynikających z poprzednich rozliczeń na osobnym rozliczeniu (autokorekta). Aby system nie uwzględniał różnic w bieżącym rozliczeniu, w przypadku gdy nowe rozliczenie za ten sam okres posiada inne parametry, należy w Ustawieniach > Moduły > Pracownicy, w polu „W przypadku wpływu bieżącego rozliczenia na kalkulację wynagrodzenia dla istniejących rozliczeń dla tego samego okresu wg terminu wypłaty (np. przekroczenie minimalnego wynagrodzenia skutkującego naliczeniem FP, rejestracja do chorobowego)" wybrać opcję „Utwórz korektę do istniejącego rozliczenia„. Więcej informacji na temat autokorekty rozliczeń znajduje się na stronie: https://bazawiedzykadry.faktura.pl/baza-wiedzy/lista-plac-dla-zaliczek-i-autokorekty/#1-toc-title
Możliwa jest ręczna edycja wartości w kolumnach dotyczących kalkulacji. Aby to zrobić należy najechać myszką na wybrany element i kliknąć ikonę ołówka. Ręczna zmiana składnika spowoduje zapis ustawionych wartości na liście płac podczas jej generowania. Dane będzie można zobaczyć na raporcie dla księgowości. Każda ręczna zmiana składnika jest zapisywana na historii rozliczenia. Edycja nie wpływa na rekalkulację pozostałych wartości na liście płac. Należy pamiętać o konieczności ręcznej aktualizacji wartości wszystkich pozostałych składników zgodnie z własnymi wyliczeniami. Uwaga! Po ręcznej modyfikacji składnika, a następnie systemowej zmianie np. wartości stawki wynagrodzenia system automatycznie wykona rekalkulację. Wprowadzona wartość zostanie zmieniona na nową, wyliczoną przez system.
Podczas zapisywania rozliczenia system zweryfikuje czy na wybranych pracownikach istnieją wygenerowane listy płac po ostatniej kalkulacji wygrodzenia zgodne z terminem płatności z rozliczanego okresu. Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wymagana jest ponowna kalkulacja wynagrodzenia użytkownik zostanie o tym poinformowany.
Przed rozpoczęciem rozliczenia #
Dashboard rozliczeń #
Elementy na liście rozliczanych pracowników: #
Dodatkowe dane pracownika i kwoty na rozliczeniu - Ustawienie widoku kolumn #
Nowe filtry na liście rozliczanych pracowników #
Podział na wynagrodzenia / potrącenia / zwroty #
Zakładki nad listą – Wszystkie / Wynagrodzenie / Potrącenia i zwroty #
Masowe akcje na liście rozliczanych pracowników #
Masowe akcje nad listą #
Operacje masowe na całej liście #
Operacje masowe na zaznaczonych checkboxem rekordach #
Operacje masowe na wykonanym rozliczeniu z wygenerowaną listą płac #
Kolumna Pracownik #

Kolumna Parametry #

Wycofywanie z rozliczenia jednej z umów pracownika #



Kolumna Składniki rozliczenia #

Kolumna Kalkulacja #
Naliczanie wynagrodzeń w różnych walutach #
Praca z różnymi walutami w nowych rozliczeniach #
Prezentowanie składników wynagrodzenia w walucie podstawowej #
Podsumowanie walutowe #
#
Import i eksport składników rozliczenia #
Import składników rozliczenia #
Eksport składników rozliczenia #
Wysyłka SMS lub email do pracowników #
Podsumowanie całego rozliczenia #



Przejście do kolejnego kroku - Akceptacja rozliczenia i generowanie dokumentów #
Szczegóły składnika na rozliczeniu #
Drugi krok - Listy płac / Rachunki / Faktury #
Trzeci krok - Płatności #
Często zadawane pytania: #
Jak zrobić korektę rozliczenia? #
Kiedy można zrobić korektę rozliczenia?
Gdzie zrobić korektę?

Nie chcę robić korekty, chce usunąć rozliczenie i zrobić nowe #

Jak edytować parametry na korekcie rozliczenia? #


Jak wyszukać pracownika na liście rozliczanych pracowników? #
Jak dodać składnik do wszystkich umów pracowników? #

Konfiguracja widoku listy rozliczanych pracowników (Widoki) #

Wycofanie z rozliczenia osoby po wygenerowaniu dokumentów rozliczeniowych #
Blokada rozliczania pracowników w tym samym czasie #

Odświeżanie parametrów pracownika i umów na 1 kroku rozliczenia #

Lista płac dla zaliczek innych niż zwrotne #
Autokorekta rozliczenia #
Ręczna edycja wartości składników rozliczenia #

Weryfikacja wymaganej rekalkulacji wynagrodzenia #
